Z reguły jako konsumenci rzadko wiemy, czego naprawdę potrzebujemy. Jest to bardzo sprytnie wykorzystywane przez specjalistów od marketingu. Wykorzystują oni różnorodne sposoby, które mają tylko jeden cel: pomóc nam w skonkretyzowaniu się naszych zamiarów. W efekcie ich działań bardzo często kupujemy produkty, których nie potrzebujemy. Większość wizyt w sklepie wygląda w bardzo podobny sposób. Od razu po przekroczeniu drzwi wejściowych atakują nas różnorodne bodźce w ogromnej ilości. Są stosowane tylko w jednym celu: mają wywrzeć na nas zakupową presję. Sprzedawcy i specjaliści od marketingu stosują bardzo różne sztuczki. Prezentujemy te, które stosowane są przez nich najczęściej. Jeśli je poznacie, będziecie mogli bardziej świadomie podejmować swoje zakupowe decyzje. A do tego będziecie czuć satysfakcję, ze tym razem nie daliście się nakłonić do kupienie produktu, które nie jest Wam potrzebny. Oczywiście nie ma miejsca w naszym artykule do opisania wszystkich sztuczek, wybraliśmy zaledwie kilka. 

  • Drogie produkty, które nie cieszą się zainteresowaniem

Wiele restauracji, które określanych jest jako dobre, umieszcza w swojej karcie dań przynajmniej jeden bardzo drogi produkt. Często jest to wino. Jest on zawsze dostępny w różnych wariacjach. To zabieg, którego celem jest nakłonienie gości restauracji do wybrania tego, który kosztuje najwięcej. Sztuczka ta jednocześnie ma wzbudzić w nas wyobrażenie, że pozostałe produkty są znacznie tańsze, że zamówimy je w naprawdę atrakcyjnej cenie. 

  • Decoy pircing

Pod tym pojęciem kryją się cenowe pułapki. Bardzo często spotkamy się z nimi w kinie. Większość z nas wybierając się na seans filmowy kupuje popcorn. Możemy wybierać między małym za 6 zł a dużym, który kosztuje 11 zł. Większość z nas na pewno wybierze ten, który kosztuje mniej. Ale co zrobimy, gdy w ofercie znajdzie się jeszcze średnia porcja w cenie 10 zł? W takiej sytuacji kupimy dużą porcję. Sami przed sobą będziemy się tłumaczyć, że bardziej opłacało nam się kupić dużą porcję, różnica 1 zł to tak naprawdę niewiele. Opisaliśmy te przykład tak bardzo szczegółowo, gdyż jest to niezwykle popularna pułapka cenowa. Sprzedawca daje nam możliwość wybrania produktu dostępnego w 3 różnych wersjach. Aż dwa są najdroższe, w efekcie rośnie sprzedaż tych produktów, z których ma największy zysk.

gazetki promocyjne

  • Kupuj teraz bo ilość jest ograniczona

Ta sztuczka jest wykorzystywana przez sprzedawców na 2 sposoby. Jeden sposób polega na tym, że dany produkt dostępny jest w ograniczonej ilości. W sposobie drugim ograniczany jest czas trwania promocji.